De S is van Spry

We naderen de eindstreep als het gaat om thema ‘klassiek bloemwerk’. In de 11e les staat de S-lijn centraal: the line of beauty. Gekoppeld aan kunstenaar William Hogarth, maar mijn aandacht gaat naar Constance Spry. En met de kennis van nu vraag ik me af: Waarom heb ik nooit eerder van haar gehoord??

 

Ik had het nooit bedacht en gevonden in relatie met de S lijn, als Elso Post het niet had genoemd in de les. Wat een interessante vrouw!! Zij is een van de grondleggers van de bloemsierkunst in het westen. In het oosten waren ze al druk met Ikebana, hier liepe11 0de aan constance spry wilmakleiboer lrn ze nog met potplanten de boel op te fleuren.

Spry is een held
Spry was een sociaal bewogen lerares, schrijfster van plantenboeken en van kookboeken, die nu nog steeds veel worden gebruikt. Ze bracht een revolutie teweeg in het bloemschikken: van stijve creaties naar stukken met gebruik van allerlei materialen en gewaagde kleurstellingen. Zij verhief bloemschikken tot bloemschikkunst en maakte er een vak van. Dat verdient toch wel wat aandacht, zou je denken.

Ook sympathiek: ze maakte van bloemschikkunst iets van alle klassen. Volgens Spry was geld niet per se noodzakelijk om bloemstukken te kunnen maken:

“She was able to turn even the most overlooked materials into a cheeky display for pennies.”

Nog leuker: Ze gebruikte voor het maken van arrangementen minder bekende tuinplanten, wilde planten en onderdelen van planten en ook niet-plantaardige materialen. Ik vind o.a. foto’s van arrangementen van haar met koolbladeren. Komt me bekend voor….

Voor mij is de S van Spry
Ik voel enige verwantschap met deze vrouw. Ik ben gek op koken, op wildplukken en op gebruik van niet voordehand liggende materialen. Mijn besluit staat vast: exit Hogarth, Constance it is!!

Op de foto’s die ik zie van haar werk zie ik geen duidelijke s-lijnen en ik vraag me af waarom zij wordt genoemd als bron van inspiratie voor dit genre. Ik wil me heus naar de opdracht voegen, maar de klassieke s-lijn schikkingen zijn niet mijn ding. Ik had een plan met een plastic flamingo, omdat in de nek al een s-lijn zit en om er toch nog iets lolligs van te maken. Ik doe dit wel voor mijn plezier, tenslotte. En dat vindt mijn nieuwe held Constance ook:

“Do whatever you please: follow your own star. Be original if you want to be and don’t if you don’t want to be. Open your mind to every form of beauty.”– Constance Spry

Doen we. De flamingo-schikking heb ik overigens ook gemaakt (zie hieronder) en daarnaast ben ik toch wat klassieker gaan werken met de soepterrine van mijn opa, gevuld met geurig materiaal uit de tuin (kruiden) en wildpluk. 

De theorie: analyse van schoonheid / line of beauty
Maar wat is er dan toch zo belangrijk aan die S-lijn? Volgens deze theorie betekenen S-vormige lijnen: les lijn flamingo bloemen wilmakleiboer lrvendigheid en activiteit. Ze prikkelen de aandacht van de kijker. Dat doen rechte-, parallelle-, of rechthoekige elkaar kruisende lijnen niet. Die staan voor dood, levenloos. Het pleidooi is helder: de S moet er in. 

Hoe letterlijk moet je een S nemen?
In de les met gastdocent / ontwerper Jose Smits leerden we al om de boel uit verhouding te trekken. Dus teken ik een S met een blokkwast en je S wordt een soort van wolk. En dát zie je Constance Spry dan weer wel doen. Het cirkeltje is rond, ik heb mijn invalshoek en ik voldoe aan de opdracht. En ik heb schik gehad met mijn flamingo ;) 

 

Vragen, opmerkingen of een verzoeknummer? 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

© Tekst, foto en arrangementen: Wilma Kleiboer, tekstschrijver en bloemist: de schrijvende bloemist.